Mine Hunde Må Gerne Knurre!

Jeg er nok en af de ‘frie’ sjæle, hvad der angår hunde og børn. I bund og grund mener jeg nemlig at de skal finde ud af det selv, hvordan lærer de det ellers? Jovist, jeg kan da sagtens polstre dem, sørge for at barnet aldrig irritere hunden, og hunden aldrig vrisser af barnet – Men hvad sker der så når jeg ikke er der? Når et min hund møder nyt barn, eller mit barn møder ny hund?
Nej, de må lære det selv, af fejl bliver man klogere.

Dermed jo altså ikke sagt at jeg bare smider dem i ringen og lader dem kæmpe uenighederne ud. Så fri er jeg heller ikke. Men de får lov til at prøve af, finde og lære deres egne og hinandens grænser at kende, og ikke mindst, opbygge tillid til hinanden. Og den bedste måde at gøre det på? Lære at sige fra.

4850225

Der er frit spil, hunde og børn imellem herhjemme. Jeg kommer ikke rendende efter dem med kosten når de leger, eller snakker minimøjsens ører fulde med at nu må han ikke pille ved hundene, nu skal de være i fred, nu … For han ved det godt. Og det er ikke mig der har lært ham det.
Jeg har også fået mange kommentarer på det seneste, vedrørende samspillet mellem mine hunde og minimøjsen, hvordan de går i harmoni, og kan kommunikere. Hvordan kan det være at de aldrig er kommet op og toppes –  jamen, er du ikke bange for de gør ham noget? Han har jo lige taget bolden ud af munden på dem?!  Jo .. ser du ..
Hundene har fået ben og Minimøjsen synes de ser spændende ud, så han går over og kigger. Han bliver mødt med blidt knurren fra dem begge, og kommer fluks tilbage og sladre “Moaaar, de siger jeg ikke må se deres kødben”. Og ja, det er da også tarveligt at han ikke må det, men de har sagt fra, og han forstår det.
Minimøjsen ligger og putter i sofaen, en af bøfferne hopper op og Minimøjsen gider ikke – Nej! siger han, og så skal du bare se en hunde bagdel der flyver ned igen, og fluks over til mig med et blik der siger “Moaaar, han siger jeg ikke må putte”. Og ja, det er da også tarveligt at de ikke må det, men han har sagt fra, og de forstår det.De har nemlig fået plads til at lære at kommunikere. Minimøjsen har lært, at hvis han gør noget de ikke vil have, så siger de fra ved at knurre, og bøfferne har lært, at ungen siger nej når han ikke gider. Jeg skælder ikke ud når hundene knurrer – Det er en vigtig del af deres sprog, en der ikke må trænes væk. Istedet bliver der rost, ligesådan som når Minimøjsen siger klart og tydeligt nej.Når jeg bliver sur, så vrisser jeg – Spørg bare manden. Jeg brokker mig, snerrer, skælder ham ud, og pruster oftest som et damplokomotiv imens, det er sgu hårdt at være sur! Men det har jeg lov til. Det er okay! Jeg må gerne være sur, jeg må gerne sige fra. Om det jeg er sur over egentlig er noget at være sur over er underordnet (det kan I også bare spørge manden om ..), men alle har ret til at sige fra, til at sige stop. Det, der ikke er okay, er at slå, bide, kradse, råbe og gøre andre fortræd. Det samme gælder også hundene.

Hvis de ikke får plads til at sige fra, vil det ophobe sig, og til sidst udløses i ren og skær frustration – Ligesom vi gør, når vi ikke får lov at sige fra. Så jo, mine hunde må gerne knurre – Til gengæld kan jeg næsten garantere dig for, de ikke bider. Medmindre jeg ikke kan lide dig selvfølgelig ..

762823_orig
Leave a Reply

