Når Poterne Er Genbrugte

King er vores fantastiske, elskede ‘genbrugshund’. Vores mulighed for at give en dejlig hund en ekstra chance. Vi adopterede ham i februar, og har ikke fortrudt et eneste sekund, men jeg må også indrømme at det ikke var helt så ‘legende let’ som nogle får det til at lyde.
At genbruge er blevet det nye sort – og det gælder også dyrene. Flere og flere steder ser man folk der opfordre andre til at købe en genbrugshund fremfor at købe en ny hvalp –  Men er genbrugshunde for alle? Hvad indebærer det rent faktisk at overtage en andens hund og dens bagage, og er det virkelig så nemt som de siger?

Jeg må jo ærligt indrømme at King ikke var planlagt – Han var mere sådan en ‘ups’ hund. Pludselig dukkede han op på facebook med hans store hovede og blide øjne. Hans daværende ejer, på trods af en uendelig kærlighed, havde ikke længere mulighed for at have ham, og han søgte derfor nyt hjem. Manden var ikke hjemme til at tale mig til rette, og vupti, så landede han her. Ups!

Jeg havde selvfølgelig gjort mig nogle tanker om, hvad det ville sige at få en ‘genbrugshund’. At han nok ville være lidt længere om at falde til, og at han selvfølgelig havde bagage med – Men det er jo ingen sag! Alle vores dyr har jo haft en mørkere fortid, og jeg er jo ikke just uerfaren med hunde. Det skulle nok gå det hele ..

Jeg havde bare ikke lige luret alt det jeg tager for givet med Layla. Hun følger jo bare vores rytmer – Ved hvornår det er spisetid og luftetid, går i seng 10:30 sharp og står i hvert fald ikke op før 10 næste morgen. Hun ved, at hun må være over alt (undtagen Lazzuli klinikken, hvad hun langt om længe har indfundet sig med), og kommer selv og siger når hun vil noget.
Det gjorde King ikke.

Det første 3 dage brugte jeg på at få ham op i sofaen, og så snart jeg havde fået ham op, krøb han ned med en hale mellem benene i skam. Sengen kunne han heller ikke være i – Og så vækkede han mig kl halv 6 om morgenen! Jeg var ikke engang oppe så tidligt da Minimøjsen var baby! Når jeg tog snoren frem var han ved at skide på gulvet af spænding, også selvom vi lige havde været ude. Og så gøede han ikke. Jeg glemmer aldrig en af de første aftener, da jeg lukkede ham ud for at tisse, og gik så prompte i seng. Første da tæerne var blevet rigtig varme gik det op for mig at han manglede – For han gøede jo ikke når han ville ind. Så skulle I bare se mig springe op af sengen, skride rundt i svinget, vælte ned af trappen, for så at bryde sammen i tårer og undskylde mange gange for mine elendige evner som hundejer. Til gengæld sov han for første gang under dynen med mig hele natten den nat.

Vi har dog været heldige, for på trods af en til tider lidt uheldig fortid, har han den roligste sind, så vi har sluppet for at skulle arbejde med hans temperament i den forstand, men tilliden og selvtilliden har vi måtte kæmpe lidt med. Selv køreture kunne skabe ballade i starten, da han hver gang troede han blev sat af. Og så var der lige det der med at møde andre hunde, og forstå at de altså var søde nok, også selvom man ikke kendte dem.

Vi er nu sidst i april, og hold nu op en forandring! Han fylder ligeså meget som Layla i sofaen, venter pænt på gåturene (og går endda fint i snor), han snorker som en vandbøffel i sengen, og har rykket morgentisse tiden heeelt frem til kl 7 .. Den skal vi lige arbejde lidt mere på ..
Hans selvtillid stråler ud af ham når han galopere afsted, og andre hunde? Dem vil vi gerne hilse pænt på. Selv køreturene er blevet noget af det bedste – For så skal vi nemlig ud til søen, eller på ferie hos mormor, og det skal man altså ikke kimse af.

 

Jeg er ikke i tvivl. Det, at vi valgte at adoptere King, er en af de bedste beslutninger jeg har taget. Han har taget mit hjerte med storm, og gør mig lykkelig, stolt og helt nyforelsket hver eneste dag. Men det har været hårdt. Det er hårdt, når man gerne vil overøse en hund med kærlighed, når den ikke er i stand til at tage imod det i den facon man tilbyder. Det er hårdt at skulle huske på, at rutinerne er lidt anderledes. Det er hårdt at stå over for en hund, og pludselig opdage, at man faktisk ikke har lært dens sprog endnu, og må gætte sig frem til alting.
Og vi er langt fra færdige endnu.

Min pointe? At få en genbrugshund er ikke ensbetydende med at springe hvalpestadiet over – Du tager den bare med en voksen hund istedet. I skal stadig bruge lang tid på at lære hinanden at kende, og vuffi vil have nogle rutiner og vaner der slet ikke stemmer overens med dit. Du skal stadig lære den at gøre tingene på din måde, og, måske værre endnu, hive nogle af de dårlige vaner ud.

Betyder det så at du ikke skal vælge en genbrugshund? Nej! Der sidder alt for mange dejlige, kærlige hunde derude, der mangler et hjem, og har brug for nogen med hjerterum til at redde dem. Men, du skal vide hvad du går ind til. Du skal gøre op med dig selv, om du har det der skal til, og vigtigere endnu, du skal vide hvad du går ind til. Søde lille Buster kan se nok så bedårende ud på billederne, men hvis du ikke ved hvilken temperament han har eller hvordan hans fortid ser ud, risikerer du at stå overfor voldsomme magtkampe der hverken gavner ham eller dig.

Hvis du er usikker, så tag kontakt til et internat, eller foreninger som Happy Dogs, som kan hjælpe med at guide dig i den rigtige retning, finde den hund der passer til dig, og give dig gode råd og opbakning på vejen.

Hvis du vælger at adoptere en genbrugshund og lægger tålmodigheden og kærligheden i det, vil du  komme til at opleve en stolthed og en kærlighed som ingen anden, og få et bånd der aldrig vil kunne brydes.

Men, der er ingen skam i at sige, at du ikke føler du kan rumme, eller simplethen ikke har lyst til, en genbrugshund – Det er okay! Du svigter ingen ved at være ærlig.

1291184

Leave a Reply

