Ferie, Ferie, Ferie! Part 2 – Når Dyrene Skal Passes

Selvom vi helst vil undgå det, kommer der nogen gange tider hvor dyrene ikke kan komme med – Det er det færreste katte (eller hunde) der gider at tage med til Afrika.
Så skal de passes.

Skal dine dyr passes, er der en række ting du skal have med i overvejelserne. Skal de passes hjemme eller ude? Ved privat eller pension? Har de nogle særlige behov der skal tages hensyn til, og i så fald, hvordan tager man bedst hånd om det?

Det er desværre ikke os alle der har familier som kan passe. Manden og jeg har tilsammen 2 fædre – That’s it. Min far bor i England og hader hunde. Mandens far bor godt nok i DK, men han og Layla kan tilsyneladende ikke tåle synet af hinanden, så den springer vi også over. Altså, skal vi ud og finde nogen.

Ja, jeg ved det godt. Der findes pensioner hvor du kan få passet dyrene – Men det gør jeg altså ikke. Har aldrig gjort det, kommer aldrig til det. Så søger du råd til pensioner skal du ud og lede et andet sted – Jeg ved dog der findes nogle bur-frie privatepensioner omkring, så det er værd at søge på.

Så vi er tilbage til privatpasning. Søg i god tid, og giv jer god tid til, at både du og dyrene kan lære jeres passer at kende, så er der størst chancer for, at hele forløbet kan gå nogenlunde smertefrit (Ha! siger jeg der snot-hyler hver gang jeg skal skilles fra mine hunde, og sender manden på den evige jagt efter noget der kan tilfredstille min sorg). Søg gerne i de lokale facebookgrupper og dyregrupper – Der plejer at være god hjælp at hente.

img-1402

HVIS DE PASSES UDE

Hvis de passes ude, skal du først og fremmest sikre dig at omgivelserne er passende der hvor de skal være – Men det er jo allerede gjort da du fandt din passer, så den springer vi over.
Derudover skal de jo have nogle ting med, foder, godbidder, kurv mm. Se den fulde liste over hvad hunden skal have med på ferie her.Husk at sørge for massere af gode ting der dufter af hjem, hundens yndlingstæppe, kurv, bamse, evt en brugt, ikke vasket t-shirt. Det vil hjælpe vuffen med at føle sig hjemme.
Husk også rigeligt med foder – Det er træls som passer at løbe tør for foder, især hvis det er den fancy slags som kun kan købes ét sted, som iøvrigt kun har åbent én time om søndagen én gang om måneden ..
Jeg lægger også altid et hundetegn der kan skrives på i deres plastiklomme (se længere nede) så passeren kan skrive deres eget adresse og tlf. nr. på – Det nytter jo ikke så meget hvis nogen forsøger at aflever hunden hos dig eller ringe til dig hvis du ikke er hjemme ..

img-1765

HVIS DE PASSES HJEMME

Hvis ikke din passer skal bo hos dig, så husk at dyrene skal tilses minimum 1 gang i døgnet i følge loven! Vores bliver tilset minimum 2 gange, morgen og aften, og sidste år havde vi en betalt passer til at komme morgen og aften, samt vores søde nabo til at komme midt på dagen.
Foder, skåle mm. skal stilles frem så din passer ikke skal lede efter det. Igen, rigeligt med foder, og hvad der ellers skal bruges, det er træls at løbe tør!
img-8063

DEN VIGTIGE – EN FERIESEDDEL

Et must når vi får passet dyr. Om det er i hjemmet eller ude, får alle dyr deres egen udgave af nedenstående seddel med i en plastiklomme.

Det største problem ved at få passet dyr er, at vi er hver især forskellige – Skønt! Men det kan skabe problemer hvis der sker en ulykke mens dit dyr passes. Enten så er passer uvillig til at betale høje dyrlægeregninger for dit dyr (forståeligt), ellers også mener de måske ikke at det kræver et dyrlæge tjek, når du egentlig selv ville have suset afsted. Sidst men ikke mindst kan der være usikkerhed omkring forsikring, vanlige dyrlæge mm.
Derudover, selvom man selvfølgelig håber på det aldrig sker, kan det ske – Dit skønne flufbold stikker af! Hvad gør passer så? De har ingen billeder, ingen oplysninger, og kan derfor kun efterlyse et phantom dyr.

Lad os få det på skrift, og ude af verden fra start!

Jeg skriver altid passers navn øverst. Hvis de så skal til dyrlægen, kan de tage sedlen med og vise at de er den rigtige passer – Better safe than sorry!

Dernæst hundens oplysninger, navn, alder, race. Det kan virke omsonst, men i et nødstilfælde kan oplysninger glippe og så er det altid rart at have det på skrift. Hvis det er til katten, tilføjer jeg også altid øretatovering og/eller chip (alle mine fire er selvfølgelig både chippet og tatoveret), så har de et nummer at efterlyse på. Ved hundene gør jeg ikke, et chip nr. er lidt vanskelig (laaaaaangt), og selvom jeg har største tillid til mine passere, behøver de jo ikke at have alt …
Husk at vedlægge billede af dyret også, så passer har et billede til en efterlysning.

Så kommer dine oplysninger, dit fulde navn, adresse, tlf og mobil nr, eller partnerens tlf. nr. Så vil passer altid kunne kontakte dig.
Jeg tilføjer også en nødkontakt – Sørg for at din nødkontakt er klar over det! Nødkontakten kan være en nabo, eller en anden du stoler på. Med dem aftaler du, at skulle der ske noget, og passer ikke kan komme i kontakt med dig, kontakter de din nødkontakt. Din nødkontakt er altså den der tager beslutninger i dit sted. Nødkontakten kan også overtage pasningen hvis passer pludselig er hindret, eller bakker ud.

Forsikringer. Du har jo selvfølgelig både ansvarsforsikring og sygeforsikring 😉 Sørg for at få dem skrevet ned, samt tlf nr, så passer ved hvem de skal kontakte.

Kendte sygdomme, allergier, medicin og andet er også gode at have med. Hvis du ligner mig det mindste, har du brugt den sidste måned på at stoppe samtlige oplysninger ned i halsen på din stakkels passer på én gang. Både nødvendige og unødvendige – Ja, og huske også at min lille nullerprut helst vil lave pupu når solen er på sit højest, og spiser KUN godbidderne fra den lille biks i Australien. Den anden lille skattefis vil gerne tisse mens du klapper hende i møllen, og drikker kun vandet fra venstre side .. ej vel? Velment som det er, så kan din passer altså umuligt huske det hele, så sørg for at vigtig info ikke glipper!

Den sidste er for mig den vigtigste. Vi dækker ALLE udgifter ved pasning af vores dyr.
Med andre ord, gør dit bedste for at passe mit dyr, forkæle det gerne, og tage det til dyrlæge om nødvendigt – Du vil altid få alle pengene refunderet, så det må ikke komme an på prisen.
Igen, står din passer i en møgsituation, og kræet skal til dyrlægen, må de ikke i ét sekund overveje at lade være grundet prisen. Derudover kan den også vises til dyrlægen, hvis dyrlægen bliver usikker på hvad de skal gøre i pågældende situation. Jeg lægger også altid lidt penge i plastiklommen til godbidder, hvis foderet slipper op eller lignende.

Så mangler du kun at underskrive, vedlægge et vellignende billede af pelsklumpen, og du er klar til at overlade hende/ham i din passers kærlige arme. Det meste af det her er selvfølgelig unødvendigt 99% af gangene – Men den resterende 1% kan have katastrofale følger, som nemt kunne undgåes!

Vedhæftet dokument er selvfølgelig til frit afbenyttelse – Print, udfylde, done!
Værs’god!

Har jeg glemt noget, så må du selvfølgelig som altid skrive det i kommentarerne nedenfor

GOD FERIE!

img-9397

Leave a Reply

